lauantai 29. elokuuta 2015

Matkalla Pohjois-Ruotsissa ja -Norjassa

Aavasaksalta matka jatkuu Ruotsin puolelle kohti Kiirunaa. Pohjois-Ruotsin laajamittaisista tietöistä olimme saaneet ennakkotietoa, mutta eipä niitä ollut mahdollista vältellä. Ei Pohjois-Ruotsinkaan tieverkko kovin tiheä ole. Heti alkuun onkin 14 kilometriä tietyömaata, joten pauketta ja kolinaa riittää.

Metsäistä ja vähän tylsää maisemaa on kymmeniä kilometrejä. Ensimmäinen pysähdys on Kalix-joen Lappeasuvannossa. Ilman lämpötila lähestyy hellelukemia.
Vanha silta Kalix-joen yli Lappeasuvannossa

Kiirunassa ei ole tarvetta pysähtyä tankkausta pitemmäksi aikaa. Kuvaan vain Kiirunan keskustan taloja. Muutaman vuoden kuluttua niitä ei enää ole, koska Kiirunan keskusta siirretään kaivoksen tieltä kolme kilometriä itään.
Kiiruna

Kiirunan jälkeen tienvarren maisemat alkavat muuttua. Taustalla kohoavat tunturit ja vähän väliä ylitämme leveitä jokia. Rautasjoen rannalla olisi hieno leiritymispaikka, mutta matka jatkuu vielä kohti Abiskoa.
Itäinen Rautasjoki

Ruotsissa on kiitettävän paljon mahdollisuuksia tienvarsipysäköintiin. Pysäköintipaikkoja on noin kilometrin välein.


Lopultakin edessä on kaunis Torniojärvi. E10-tie seurailee noin 70 kilometrin matkan järven rantaa poiketen vain muutamassa kohden kauemmas rannasta.


Abiskossa jalkaudumme Abiskojoen kanjonia kiertävälle polulle. Joen vesi syöksyy vanhan voimalaitoksen kanavasta kanjoniin.


Uutta kävelytietä rakennetaan jokivarteen. Rakennusmateriaali näyttää olevan ihan tavallista höylälautaa. Ei liene kovin pitkäikäinen ratkaisu.


Abiskon kansallispuiston tunnus löytyy polun varrelta. Onko tuossa sen pysyvä sijaintipaikka vai onko se kenties matkalla jonnekin?




Abiskojoen kanjoni

Iltataivas värjää kanjonin vettä. Valkoiset laatat joen pohjassa ovat kalkkikiveä.


Leiripaikalla on vähän kauempaa tulleita turisteja. ZA-kansallisuustunnus kertoo, että Etelä-Afrikka on tämän auton kotimaa. Muuten, teltta kohosi auton katolle muutamassa minuutissa. Ilmeisesti patjat ja makuupussitkin olivat teltan sisällä valmiina, koska matkalaiset kiipesivät heti teltan pystytyksen jälkeen telttaan nukkumaan.


Torniojärven aamu on utuinen ja seesteisen kaunis.
Torniojärven aamu



Silverfallet lähellä Björklideniä putoaa kapeassa kuilussa kohtisuoraan alas.
Silverfallet

Polku johdattaa Silverfallet-putouksen laitaa alas Torniojärven rantaan. Rannalla voi ihailla sekä järveen rynnistäviä kosken kuohuja, että taivaan valoilmiötä.
Torniojärvi 



Ruotsin ja Norjan rajaseutu on kaunista. Pieniä lampia, kallioita, jokia ja taustalla lumihuippuiset vuoret.




Tie kiemurtaa vuorien välisessä kurussa alas kohti Herjanginvuonoa.


Herjanginvuonolla on tyyntä.





Aivan kuin Suomessakin, niin myös suurin osa Norjan matkailukohteista on mennyt kiinni elokuun puolivälissä. Bardun kotiseutumuseo on suljettu, mutta voihan rakennuksia sentään katsella ulkoapäin.







Målselvfossenia sanotaan matkaesittessä Norjan kansalliskoskeksi. Se on tunnettu lohikalastuspaikka. Leveän ja runsasvetisen kosken pudotuskorkeus on 22 metriä.






Balsvuonon rannalla on päätettävä lähteäkö vuonon takarannalle kohti Tromssaa vai vuorten yli kohti Skibotnia. Tällä kertaa tiemme vie Skibotnin kautta takaisin Suomeen ja Kilpisjärvelle.


Ihmetystä jäi herättämään maalatut polkupyörät. Erivärisiä maalattuja polkupyöriä oli Norjassa jokaisessa asutuskeskuksessa kiinnitettyinä liikenteenjakajiin, aitoihin ja lyhtypylväisiin. Joku muoti-ilmiö?

16 kommenttia:

  1. Löysitpä kaunista kuvattavaa niin tyhjästä Pohjois-Ruotsista. Itse muistan Pohjois-Ruotsin tosi ankeana paikkana ;)
    Yritin etsiä netistä tietoa noista maalatuista pyöristä, mutta ei äkkiä katsottuna löytynyt. Pitänee kysyä Norjassa asuvalta kaveriltani.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vasta lähempänä Norjan rajaa alkaa olla katsottavaa. Minäkin yritin etsiä tietoa noista maalatuista pyöristä, mutta en löytänyt.

      Poista
  2. Mukava reissu ja komeita maisemia. Varmasti kiinnostavaa nähdä myös Ruotsin puolen pohjoista osaa.Hauska tuo teltta ja käteväkin, kun se niin nopeasti oli pystyssä. Miltähän unet auton päällä maistuisivat ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuo teltta on hyvä ainakin hiiri- ja käärmekammoisille. Unenpöpperössä ei kannata lähteä kovin huolettomasti ulos teltasta.

      Poista
  3. Kauniita kuvia ja niin tuttujakin. Samoja polkuja ollaan menty paikka paikoin :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Huomasin, kun katsoin uudelleen matkakuviasi, että paikoin on seisty ihan samoilla jalansijoilla.

      Poista
  4. Käsittämättömän upeita kuvia ja maisemia!

    Mainio telttasysteemi :-)

    VastaaPoista
  5. Hauska telttaviritys, enpä ole ennen nähnyt moista. Mitenhän auton katto kestää.. Komeita maisemia. Minäkin muistan pohjois-ruotsin puolelta vain yhden soratien.. Sitä jonku aikaa ajettua, palasimme suomen puolelle sitten tietenkin kun oli mahdollista. Tällainen muistikuva olisi minulla sieltä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuo soratie, jota nyt ajoimme oli vain väliaikaisesti, tietyön takia, huonossa kunnossa.

      Poista
  6. Upeita maisemia, mutta ennen kaikkea hurjalta tuntuu kyllä, että tuo auto on matkannut Etelä-Afrikasta asti :O Noita vastaavia auton katolle muotoutuvia telttavirityksiä näkyi paljon Australiassa. Afrikassa voi vuokratakin nelivetoja "kattoteltalla", jos haluaa yöpyä kansallispuistoissa leirintäalueilla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä näin ensimmäistä kertaa tuollaisen kattotelttavirityksen.
      Seikkailumieltä tarvitaan kun lähtee Etelä-Afrikasta ajamaan Pohjois-Ruotsiin.

      Poista
  7. Upeita kuvia matkanne varrelta!!
    Aika hauska tuo telttaviritys, siinä on muistettava kun teltasta ulos kömpii, että ei ollakkaan maankamaralla:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jos on taipumusta unissakävelyyn, ei kannata yöpyä tuollaisessa teltassa.

      Poista
  8. Upeaa on pohjnen luonto!
    Kiitos näistä kuvista!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Siitä onkin aikaa kun viimeksi olen käynyt Pohjois-Norjassa ja Pohjois-Ruotsissa. Erilaiset on maisemat.

      Poista