maanantai 11. kesäkuuta 2012

Aamuinen sightseeing

Herätys oli puoli neljältä aamulla ja lähdimme liikkeelle neljän jälkeen. Siis ihan liian myöhään jos olisi halunnut nähdä auringonnousun (klo 1:20). Toisaalta pohjoisen taivaalla oli paksusti pilviä, joten eipä se aurinko olisi sieltä näkynyt.

Ensimmäinen etappi oli joutsenlammella. Hienoinen sumukerros leijaili veden pinnalla. Aurinkokin yritti pilkistää pilven takaa, mutta lannistui kohta pilvikerroksen taakse odottelemaan parempaa hetkeä.

Seurasi pikainen käynti Maston huipulla vain todetaksemme että tänä aamuna ei komeita sumuefektejä tule. Aavistus punertavaa valoa viipyi hetken Vuosselijärven kuvajaisessa. Sitten maisema sai harmaasävyn.

Koska eväät oli pakattu reppuun, ilma oli tyyni ja lämpimänoloinen, jatkoimme matkaa kohti Juumaa, josta jalkauduimme polulle. Matkan varrella kuvasin komeimman tänä keväänä näkemäni rentukkatupun metsäpuron varrella.

Myllykosken luusuassa on upeita pyörteitä. Niiden muoto vaihtelee vedenpinnan korkeuden mukaan, mutta aina ne houkuttelevat kuvaamaan. Tämän aamun valo antoi lähes mustavalkoisen kuvan.

Riippusillan jälkeen kiipesin kivelle katsomaan koskea lähempää. Vettä on nyt runsaasti Kitkajoessa.

Ylitimme Putaanojan uuden sillan....

.... ja kävimme kurkistamassa Aallokkokosken alkuosan kuohuja

Palasimme takaisin Myllykoskelle josta jatkoimme matkaa kohti Jyrävää. Kalliolta Jyrävän yläpuolelta näkee kosken hyvin tähän aikaan keväästä, kun koivunlehdet ovat niin pieniä että eivät peitä näkyvyyttä alas.

Tässä kuvassa Jyrävä näyttää aika pieneltä. Koivu yrittää urheasti elää vaaka-asennossa.

Siilasmajalla kalastajat ja vaeltajat heräilivät. Laitoimme nuotiotulet ja evästelimme Jyrävää katsellen.